top of page

מילטון גלייזר Milton Glaser, המעצב הגדול של הלוגו "I ♥ NY", מת בגיל 91

( תרגום מתוך כתבה של William Grimes ב " The New Yourk Times " )


מילטון גלייזר, מעצב גרפי ששינה את אוצר המילים של התרבות החזותית האמריקאית בשנות ה -60 וה -70 עם פוסטרים, מגזינים, עטיפות ספרים ועטיפות תקליטים בצבעים עזים ומוחצנים, ובמיוחד הפוסטר שלו משנת 1967 של בוב דילן עם שיער פסיכודלי והלוגו "I ♥ NY", נפטר ב 26.6.20, ביום הולדתו ה- 91 במנהטן.

גלייזר הביא לאומנות מסחרית איור חכם, נרטיבי ומיומן בתקופה שבה הפרסום נשלט על ידי המחמירים של המודרניזם מצד אחד והראליזם הנעים של מגזינים כמו The Saturday Evening Post מהצד שני.

Milton Glaser 2012 | Robert Wright for The New York Times

ב -Push Pin Studios, אותם הקימו הוא וכמה מחבריו לכיתת Cooper Union בשנת 1954, הוא פיתח סגנון עיצובי בולט. ההשפעות וסגנון שלו שהחלו לתפוס את תשומת ליבם של מגזינים ומשרדי פרסום, בעיקר באמצעות קידום ופרסום ממוקד של הסטודיו Push Pin Almanack. (שנה מאוחר יותר שונה השם ל- Push Pin Monthly Graphic).


"התרגשנו מעצם הרעיון שנוכל להשתמש בכל דבר בהיסטוריה החזותית של המין האנושי כהשפעה" אמר גלייזר, שתכנן יותר מ -400 פוסטרים במהלך הקריירה שלו, בראיון לספר " The Push Pin Graphic: A Quarter Century of Innovative Design and Illustration” (2004) "ארט נבו, רישום שטיפה סיני, חיתוכי עץ גרמניים, ציורים אמריקאים פרימיטיביים וקריקטורות של שנות ה-30 היו מקור השראה אינסופי," הוסיף. "כל הדברים שנדמה היה כי תורת המודרניזם האורתודוקסי בזה להם - קישוט, איור עלילתי, עמימות חזותית - משכו אותנו."


גלייזר שמח לשלב אלמנטים חזותיים ומוטיבים סגנוניים ממקורות רחוקים. עבור מודעה משנת 1968 לחברת Olivetti, הוא שינה ציור מהמאה ה -15 של Piero di Cosimo, בו נראה כלב מתאבל והכניס את מכונת הכתיבה הניידת לרגלי הנימפה המתה ביצירת האמנות המקורית. עבור הכרזה של דילן, קטע פרסומי הכלול באלבום משנת 1967 "Greatest Hits של Bob Dylan", הוא יצר מתווה פשוט לראשו של הזמר, המבוסס על צללית דיוקן עצמי בשחור-לבן של מרסל דושאן, והוסיף פסי שיער עבים וצבעוניים בהשראת צורות מהאמנות האסלאמית.

קרוב ל-6 מיליון פוסטרים הכוללים את העיצוב הפסיכדלי של בוב דילן עשו את דרכם לבתים ברחבי העולם. עם יצירת העתקים מתמשכת, התמונה הפכה לאחת מהחתימות הוויזואליות של התקופה.

Milton Glaser | Bob Dylan

"I ♥ NY", הלוגו לקמפיין משנת 1977 לקידום התיירות במדינת ניו יורק, הגיע להישג גדול עוד יותר. הוא נכתב על גב מעטפה בעפרון אדום בזמן נסיעה במונית, והודפס באותיות שחורות בגופן שמנמן, כאשר לב אדום-דובדבן עומד במקום המילה "אהבה". כמעט מיד הפך הלוגו לסמל המוכר באופן מיידי של העיר ניו יורק, .בדומה לבניין האמפייר-סטייט או פסל החירות

I ♥ NY More Than Ever | Milton Glaser

לאחר פיגועי הטרור של 11 בספטמבר 2001, גלייזר עיצב גרסה שונה -“I ♥ NY More Than Ever”, עם חבורה כהה בלב על חולצות טריקו.


כשמילטון גלייזר היה ילד צעיר, בן דודו צייר ציפור בצד של שקית נייר כדי לשעשע אותו. "פתאום כמעט התעלפתי מההבנה שאתה יכול ליצור חיים בעזרת עיפרון," הוא אמר למגזין Inc. "ובאותו הרגע החלטתי שככה אני הולך לבלות את חיי.

הוא לקח שיעורי רישום עם רפאל ומוזס סוייר, האמנים הריאליסטים החברתיים, לפני שנרשם ל-High School of Music & Art in Manhattan (כיום Fiorello H. LaGuardia High School of Music & Art and Performing Arts). לאחר שנכשל פעמיים במבחן הכניסה לPratt Institute, הוא עבד בחברת עיצוב אריזות לפני שהתקבל על ידי איגוד קופר לקידום מדע ואמנות (Cooper Union for the Advancement of Science and Art).


בזמן שהותו ב-Cooper Union, הוא ושלושת חברי כיתתו - סימור צ'ווסט, אדוארד סורל וריינולד ראפינס - שכרו חלק מהלופט בגריניץ 'וילג' והקימו חברה- Design Plus.

לאחר שסיים את לימודיו בשנת 1951 ועבד במחלקת הקידום במגזין Vogue, זכה מר גלייזר במלגה ב-Academy of Fine Arts in Bologna באיטליה, שם למד תחריט אצל הצייר ג'ורג'יו מורנדי (Giorgio Morandi). החוויה הותירה אותו מאמין נלהב במשמעות הרישום בעבודות עיצוב.


גלייזר, שניוזוויק כינה פעם "אחד הגאונים הבודדים בתחום התדמית", יצר את הסגנון המצויר, המכונה אמנות "Yellow Submarine", שהפופולאריות שלו הייתה בסרט הביטלס המצויר בשנת 1968, אך תורגל בסטודיו Push Pin מאז סוף שנות החמישים.

גלייזר הקים את חברת העיצוב שלו, מילטון גלייזר בע"מ (.Milton Glaser Inc), בשנת 1974. שנה לאחר מכן עזב את פוש פין.

בשנת 1983, יחד עם וולטר ברנרד, הקים מר גלייזר את WBMG, חברת עיצוב ופרסום שחידשה עשרות עיתונים ומגזינים בארצות הברית ומחוצה לה, כולל Washington Post ו- O Globo in Brazil בהמשך הוא וברנרד שיתפו פעולה בהיסטוריה של עבודות העיצוב שלהם, “Mag Men: 50 Years of Making Magazines”, שיצא לאור בדצמבר.


בסוף שנות השמונים גלייזר עיצב את לוגו "AIDS" לארגון הבריאות העולמי ואת הלוגו והאריזה ל-Brooklyn Brewery, תוך שימוש באות גדולה B בהשראת Brooklyn Dodgers הוותיקה. הוא עיצב לוגו ל “ Angels in America ”, המחזה זוכה פרס פוליצר של טוני קושנר, וכרזות לרגל חגיגות ה -50 של וספה בשנת 1996 ולעונה האחרונה של סדרת הטלוויזיה “Mad Men” בשנת 2014.

גלייזר, שספריו האחרים כוללים את “The Milton Glaser Poster Book” (1977), “Art Is Work” (2000) and “Drawing Is Thinking” (2008), נילמדו שנים רבות בבית הספר לאמנויות חזותיות במנהטן. הוא היה נושא הסרט הדוקומנטרי משנת 2008 “Milton Glaser: To Inform and Delight”.

בשנת 2004 מר גלייזר בפרס מפעל חיים ממוזיאון העיצוב הלאומי Cooper-Hewitt National Design Museum, ובשנת 2009 הוא הפך למעצב הגרפי הראשון שקיבל את המדליה הלאומית לאמנויות.


"אני אדם שעוסק בחומר ויזואלי מה שזה לא יהיה - ארכיטקטורה, חפץ, סט צלחות, טפטים - כרגע אני עושה חולצות טריקו," אמר לאילן קווון וברין סמית' עבור ספרם “Twenty Over Eighty: Conversations on a Lifetime in Architecture and Design” . "אני יודע הרבה על המראה של הדברים, והתוצאות בעקבות כך. אני מנסה לראות כמה מהעולם הזה אני יכול להקיף."


(תרגום מתוך כתבה של William Grimes שהתפרסמה בתאריך 28.06.20 ב"ניו-יורק טיימס")




Featured Posts
Recent Posts
Search By Tags
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
Archive
bottom of page